aabenraa-sportsfiskerforening © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use • Felsted-Data

Alt det andet

Regler for laksefiskeri i Ribe å systemet 2010

Fredningen af laksen, i Ribe Å system, er ophørt i henhold til den nye ”Vadehavsbekendtgørelse”, MEN efter regler som indebærer en laksekvote for 2010 til hele Ribe Å Systemet og en del heraf til Gelsåen.

Kvoten gælder for perioden 1. april til 32. oktober 2010 og vil for Gelsåen være ?? stk. laks.

Følgende regler skal derfor overholdes af  medlemmerne i de tilsluttede foreninger og af dagkortkøberne:

• Der må kun hjemtages 1 laks pr. person i 2010
  • Der SKAL indsendes fangstrapport straks, dog senest 4. dag efter fangst til
    www.ribeaasystemet.dk på blanket under "Fangsrapporter"
  • HUSK mindstemålet for laks er 60 cm. ALLE laks under målet genudsættes STRAKS
  • ALLE fiskere, der fisker  Gelsåen, er forpligtet til at foretage indberetning om fangst af laks. Ved overtrædelse af gældende bestemmelser vil der ske indberetning til "Fiskeridirektoratet".
  • ALLE fiskere, der fisker i Gelsåen, er pligtige til forud for udøvelse af fiskeri, at orientere sig om evt. "Laksestop", hvilket vil blive bekendtgjort i dagspressen, fagpressen, foreningsblade og på www.ribeaasystemet.dk eller www.gelsaa,dk

Regler for laksefiskeri i vidåsystemet 2010

Ifølge den nye vadehavsbekendtgørelse er laksen totalfredet i samtlige vadehavsåer. Hver forening har dog mulighed for at søge dispensation til at fange et vist antal laks. Sportsfiskerforeningen Vidå har søgt om en kvote på 50 stk laks i 2010, gældende for hele vidåsystemet,og vi har ultimo marts fået besked om, at ansøgningen er imødekommet. Herefter gælder følgende regler for 2010:

1.      Hver lystfisker må højst hjembringe 1 stk. laks pr. år.

2.      Senest 4 dage efter fangst skal oplysning om fangerens for- og efternavn, adresse, fangstdato, fangststed samt laksens størrelse og køn være sportsfiskerforeningen Vidå i hænde. På foreningens hjemmeside vil der være en løbende opdatering af de samlede laksefangster.

Det er vigtigt at pointere, at man har pligt til at indberette sin fangst. Det er også vigtigt, at ovennævnte regler overholdes, da laksekvoten ellers kan ophæves med øjeblikkelig virkning.

NB:På grund af den sene vedtagelse af vadehavsbekendtgørelsen, er laksen i 2010 først fredet fra 1. maj. Alle laks, der fanges i april, skal dog indberettes, og tæller med i den samlede laksekvote på 50 stk.

Registrering af laksefangster på vidaa@vidaa.dk eller tlf. 74725448

LAKS FANGET I FORENINGENS STYKKE AF ARNÅ, UANSET OM DE ER HJEMBRAGT ELLER GENUDSAT, BEDES MELDT TIL FORMANDEN.

Medlemmernes egne historier

Vi vil meget gerne høre medlemmernes egne historier fra fiskevandet. Skriv derfor en historie, helst i Word, og send den til webmaster@aabenraa-sportsfiskerforening.dk , hvis du har billeder fra turen, må du meget gerne vedhæfte disse også, helst som JPEG filer.

Vi glæder os til at læse om dine oplevelser.

Juniortur til kysten 15. november 2009

Fladfisketur til Årø november 2009

Juniortur til Arnå den 24. oktober 2009

Foreningstur til Gelså den 17. oktober 2009